/>

torsdag den 22. februar 2007

Tendenser der rykker mod nord...hvorfor mon de ikke når til syden?

Jeg sidder og undrer mig over, hvordan en verdenskendt pædagogisk tankegang, opstået i Norditalien, er nået til Danmark, hvor man har ladt sig inspirere... Og her på Sicilien virker det, som om man aldrig har hørt om den...
REGGIO EMILIA- pædagogikken, opstået i Emilia Romanga, med Louis Malaguzzi som hovedtænker og grundlægger...
Inspirationskilde til hvordan vi i Danmark nu bruger pædagogisk dokumentation og læreplaner som vigtige arbejdsredskaber i forhold til børns udvikling af kompetencer og ressourcer.

Et af mine faglige mål for min praktik, er bl.a. at jeg gerne vil arbejde med æstetiske læreprocesser...og jeg er allerede lidt igang. Men jeg håber igennem dialog og praksis at kunne vise, hvordan man kan styrke og støtte børn i deres udvikling igennem fantasi og kreativ udfoldelse...og på den måde lade lidt af filosofien bag den norditalienske tankegang, genspejle sig i sine egne "rødder".

Ingen kommentarer: