/>

fredag den 23. februar 2007

Monreales keramikere


I dag havde jeg den store 25 kg tunge ler-blok med på arbejde og jeg var lidt spændt på om mine kollegaer var med på ideen om, at lave børnehaven om til et lille keramiker værksted. Men det var ikke noget problem :)

Vi havde ikke så mange materialer at gøre godt med, men en plastik dug blev lagt på bordet og selv havde jeg taget nogle engangsgafler med, som evt kunne bruges som redskab, samt et stykke ståltråd til at skære leret i mindre stykker.
En enkelt af de små piger kunne ikke lide at røre ved leret og valgte aktiviteten fra, men ellers var alle meget optaget af processen og alle var i godt humør.

Min kollega foreslog at børnene skulle lave en gave til Fars-dag engang i marts - og hun syntes at de skulle lave en bestemt ting. Men jeg sagde til hende, at hensigtet med aktiviteten fra min side, var at børnene skulle få en fornemmelse for materialet og med lidt fantasi skulle det være op til dem, hvad de ville lave - og så var mit forslag, at vi en anden gang kunne lave et fast mål med aktiviteten...når de havde fået lidt føling med det. Og det gik hun, til stor glæde for mig, med til.
Mange af børnene havde aldrig prøvet at arbejde med ler før og de vidste heller ikke helt hvad de skulle stille op med det...indtil jeg spurgte dem, hvad de lavede med trylledej (jeg er nemlig blevet fortalt, at de ind imellem leger med det)
Men der kom først rigtig flow i processen, da Maestra A og jeg begyndte at lave figurer og små skåle. Men så kom der til gengæld også rigtig gang i de kreative udfoldelser.


Min tidligere formningslærer lærte mig en gang, at lave skåle med "pølse-teknikken"...rulle lange pølser og lægge dem i ringe oven på hinanden. Det var en teknik børnene hurtigt fik lært og der blev rullet og klattet ud på livet løs.
Der blev lavet mange sjove og søde ting.
Drengene var meget omhyggelige og
det var sjovt at se hvordan de nød at sidde med fingrene dybt begravet i det brune ler. Og hold op hvor blev de dejlig beskidte...hvilket nogle af mødrene syntes var mindre sjovt. Men man kan jo altid blive vasket :)

Jeg kunne gå hjem på weekend med en skøn og varmende kommentar fra en af de små drenge "Maestra, io mi diverto sempre son te!"...."lærerinde, jeg har det altid sjovt sammen med dig"

Ingen kommentarer: