/>

tirsdag den 20. februar 2007

En rekvisit til legen

Der bliver danset og leget her til karneval...og i gaderne flyder det med konfetti og farvet skum fra spraydåser.
Maskerne har været en slags rekvisit, der har givet inspiration til mange lege, hvilket for mig (i mit stille sind) har været en kæmpe gevindst, for det er mit indtryk, at børnenes leg ikke er helt så udvilket som jeg har erfaret hjemme i de børnehaver, hvor jeg har arbejdet. Men det har måske noget at gøre med, at midlerne ikke er mange, omgivelserne inspirerer ikke til leg og meget af tiden i børnehaven foregår med fastlagte opgaver.
Selvom børnene er 5 år, så bruger de ikke sproget særlig meget til "forhandling" i legen. Pigerne måske lidt mere end drengene (de er begyndt, to og to, at lege at de ridder på en hest, med nogle hula-hop-ringe). Hvorimod drenge blot kaster sig over hinanden...og ofte udvikler det sig til små slåskampe.
Med spider- og batman maskerne på hovedet, begyndte de dog at bruge kattelyde og klør :) Det var dejligt at se.
I Danmark bruger vi i langt højere grad legen som metode til udvikling, end de gør her på Sicilien.
Jeg ved ikke om det er fordi de ikke tror på det, eller om det er fordi de ikke mener at have ressourcer til det. Men jeg har haft en lang snak med min kollega, og hun går bestemt ind for leg - og der er heller ingen der forhindre mig i at bruge leg...tværtimod. Men ind i mellem tror jeg da, at de synes at jeg er lidt skør, når jeg render rundt på legepladsen, villig til at lege med.

Vores pedel, så dog sit snit til at lege med den ene dag...hvilket resulterede i en lille fodboldkamp og nogle dejlig glade børn.
Da dagen var omme fik jeg en snak med en af drengens mor, og hun fortalte, at det var svært at motivere hendes dreng der hjemme...han ville helst ud og lege/spille, men der hvor de bor er der ikke mulighed for at komme ud. Og dette tror jeg gælder for mange af børnene. De bor i gader, langt fra grønne områder, og forældrene tager ikke lige afsted på tur...og derfor bliver alternativet ofte...tv og playstation.
Som multimedie-studerende kan jeg se nogle positive ting også i disse medier...men man skal som voksen forstå at motivere og inspirere på den rette måde. Og det er ikke så udbredt med computere i Sicilianske hjem, som vi kender det hjemme fra. Men det er jo ikke nok...
Jeg har besluttet, at det at vores legeplads blot består af en stor tom beton-plads, ikke skal være en forhindring for at udvikle sjove lege...og derfor vil jeg i nærmeste fremtid, gribe børnenes leg som inspiration til en finmotorisk ativitet - VI SKAL LAVE SMÅ KÆP-HESTE, som vi kan bruge når vi er i børnehaven. Jeg håber at det bliver sjovt. Jag skal bare lige have fat i lidt sytråd...et par gamle stømper...et par afsavede kosteskafte...lidt knapper, garn og vat...Så tror jeg at den er hjemme :)
Posted by Picasa

Ingen kommentarer: